PENGENALAN
Teknik membaca secara kritikal melibatkan pemikiran
secara kritis dan analitik yang bertujuan untuk mentafsir, menilai dan juga
merenung kembali maklumat yang telah dibaca. Membaca secara kritikal merupakan
pembacaan yang teliti dan mendalam serta bertujuan untuk menjawab dua soalan
yang penting semasa membaca.Soalan yang perlu ada dalam kotak pemikiran
seseorang semasa membca secara kritikal ialah bagaimana dan mengapa,selain itu
juga ia digunakan untuk menilai, mentafsir, membanding dan mendefinisikan.
Strategi membaca secara kritikal ini memerlukan
seseorang pembaca mendekati teks secara kritikal.Seterusnya pembacaan secara
kritikal memerlukan pembaca tersebut menilai apa yang telah dibaca dan pembaca
juga perlu mengetahui mengapa dan bagaimana sesuatu maklumat itu disampaikan.
Pembacaan secara kritikal boleh membantu pembaca untuk menilai teknik pembacaan
mereka supaya proses pembacaan mereka menjadi pembacaan berkesan. Mengetahui
mengapa anda membaca sesebuah teks yang diberikan boleh membantu anda menyusun
kedua-dua iaitu pembacaan anda dan bagaimana anda boleh menggunakan apa yang
anda baca.
Selain itu juga sebelum membaca sesebuah teks,pembaca
perlu bertanya kepada diri sendiri sama ada pembaca membaca hanya sekadar:
a) Untuk mendapatkan kandungan umum?
b) Untuk maklumat tertentu?
c) Untuk mendapatkan hujah-hujah yang menyokong atau
membangkang ayat tesis anda dalam sebuah tugasan penulisan?
d) Untuk maklumat yang boleh mencetuskan anda untuk
brfikir berkaitan apa yang anda perlukan menyelesaikan sesuatu permasalahan
dalam sesuatu tugasan?
PENGAJARAN
EKPLISIT
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 21),
pengajaran membawa maksud perihal mengajar atau segala sesuatu yang berkaitan
dengan mengajar seperti cara atau sistem belajar. Manakala eksplisit bermaksud,
dinyatakan dengan tepat dan jelas, tanpa berkias-kias atau tersurat. Oleh hal
yang demikian, dalam aspek kefahaman membaca dan berfikir secara kritikal dengan
menggunakan pengajaran eksplisit ini dimaksudkan sebagai rangka kerja untuk
membangunkan kemahiran pemahaman bacaan dan strategi yang boleh digunakan oleh
guru secara jelas dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)
bagi meningkatkan kefahaman dan daya berfikir secara kritikal kepada pelajar.
Antara kaedah pengajaran yang boleh digunakan dalam pengajaran eksplisit ialah
kaedah penerangan, member contoh,demonstrasi, menggunakan alat bantu mengajar,
teknik soal-jawab dan sebagainya
Teknik eksplisit merupakan salah satu teknik kemahiran
berfikir yang ditekankan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. KPM telah
menyenaraikan beberapa langkah yang boleh digunakan oleh guru untuk menjalankan
pengajaran kefahaman membaca dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
ini.
TEKNIK PENGAJARAN EKPLISIT
Teknik
pengajaran eksplisit adalah merupakan satu kerangka bagi membangunkan strategi
kemahiran pemahaman bacaan yang boleh diaplikasikan bersama teknik bacaan lain
tanpa bantuan guru. Persoalan yang cuba dijawab dalam teknik ini adalah sama
ada bolehkah pelajar diajar strategi pemahaman bacaan supaya ia boleh diubah
menjadi situasi pembacaan bebas. Teknik pengajaran eksplisit ini mempunyai ciri-ciri
seperti:
·
Relavan
o Pelajar
diberi pendedahan tujuan sesuatu strategi atau kemahiran. Perbincangan
bagaimana, bila, di mana dan mengapa sesuatu strategi atau kemahiran digunakan.
·
Definisi
o Pelajar
diajar cara untuk mengaplikasikan kemahiran dengan cara melabel, mendefinisi,
memodel dan menerangkan sesuatu kemahiran atau strategi. Pada peringkat ini,
suatu kemahiran atau strategi itu dilabelkan dan cara pelaksanaannya
ditunjukkan oleh guru. Guru menunjukkan kepada pelajar panduan untuk
menggunakankemahiran atau strategi ini. Pelajar juga didedahkan kekurangan
strategi itu.
·
Latihan berpandu
o Terdapat
dua tujuan latihan dilakukan iaitu untuk memberi persediaan kepada
pelajar melaksanakan strategi atau kemahiran yang dilakukan secara
bersendirian dan juga untuk mengenal pasti pelajar yang menghadapi masalah
menguasai sesuatu strategi atau kemahiran.
·
Latihan kendiri
o Pelajar
menjalani latihan yang sama secara bersendirian.
·
Aplikasi
o Pelajar
diberikan pelbagai situasi bagi merangsang mereka untuk mengaplikasikan sesuatu
kemahiran atau strategi dan membincangkan pengaplikasian yang dilakukan.
MENGAPA
PERLU DILAKSANAKAN DALAM P&P
1) Supaya
Pelajar Boleh Memahami Bahan Yang Dibaca
Pengajaran secara eksplisit ini diajar di dalam
sesuatu P&P kerana ingin membantu pelajar memahami sesuatu bahan yang
dibaca dengan mudah dan cepat serta dapatmembuat tafsiran, penilaian dan
rumusan yang wajar terhadap bahan bacaan yang diberi.Pengajaran eksplisit
merupakan salah satu pendekatan yang digunakan untuk membangunkan
kebolehfahaman membaca secara bebas dan jelas.Dengan menggunakan teknik
ini,guru pada mulanya akan memperkenalkan isi kandungan bahan yang ingindiajar
supaya pelajar mendapat pandangan awal tentang apa yang bakal mereka pelajari. Sebagai
contoh,guru boleh menggunakan teknik penerangan pada tahap inidengan
menerangkan tentang idea utama bahan tersebut sebelum mengarahkan pelajar
membuat tugasan.
Guru perlu memberi penerangan
yang jelas kepada pelajar tentang suatu bahan bacaan atau tugasan yang
diberikan dan guru juga perlu memastikan pelajar memahami tentang idea utama
yang dibincangkan. Selepas pelajar telah diterangkan tentang bahan yang
diberi,pelajar akan diarahkan melakukan tugas dan mencari isi-isi penting
berkaitan tajuk yang diberikan. Apabila penerangan secara jelas telah
diberikan, pelajar akan lebih mudah memahami bahan yang dibaca dan akan mula
memcari isiuntuk tugasan mereka.Selepas telah menerangkan segala yang berkaitan
dengan tajuk pengajaran,guru boleh membuat refleksi supaya pelajar dapat
mengingat semula tentang apa yang telah diberitahu oleh guru pada awal sesi
pembelajaran.
Pada tahap ini mereka
sepatutnya dapat menyenaraikan semula isi-isi penting yang telah diterangkan
oleh guru.Ketika ini juga, guru boleh bertanya beberapa soalan bagi melihat
sejauh mana mereka faham tentang apa yang telah diajar. Seterusnya untuk
menggalakkan pelajar berfikir secara kritikal, guru boleh mengajukan beberapa
soalan penting seperti bagaimana mereka mempelajarinya?,bagaimana mereka
berfikir untuk mencari jawapan atau bagaimana dan apa yang telah dipelajari
boleh digunakan pada masa hadapan dan dalam situasi yang bagaimana?.
2) Supaya
Pelajar Dapat Berfikir Secara Kritikal
Teknik pengajaran secara eksplisit ini juga
dijalankan supaya pelajar dapat berfikir secara kritis dan tidak hanya berfikir
pada tahap yang biasa sahaja. Apabila pelajar memahami idea utama tentang
sesuatu bahan bacaan, mereka akan mudah memikirkan idea-idea sampingan yang
lain dan dapat membantu pelajar untuk berfikir di luar kotak pemikiran dan
menjana idea yang bernas tentang sesuatu bahan bacaan atau tugasan yang
diberikan. Pengenalan kepada idea utama melalui contoh boleh digunakan dalam
pengajaran eksplisit. Dalam teknik ini, guru perlu memberi contoh dan
pengenalan kepada idea utama yang terdapat dalam sesuatu bahan yang diberi.
Guru perlu berbincang dengan pelajar tentang mengapa, bila, bagaimana dan di
mana maklumat yang terdapat dalam bahan bacaan itu digunakan.
Seterusnya untuk memastikan
pelajar faham tentang apa yang dibaca,contoh-contoh yang relevan dan mempunyai
kaitan dengan pengalaman sedia ada pelajar boleh diberikan sebagai contoh
supaya pelajar dapat berfikir dan mengetahui idea utama bahan yang dibaca. Sebagai
contoh, sekiranya guru ingin memberi tugasan karangan yang berkaitandengan
pencemaran, guru terlebih dahulu boleh bertanyakan kepada pelajar tentang
pencemaran yang berlaku di kawasan rumah mereka, jenis-jenis pencemaran yang
berlaku di kawasan kampung mereka, mengapa pencemaran berlaku, apa yang mereka ketahui
tentang pencemaran dan sebagainya. Menurut B. J Moore (1984:85), “another
comprehension skill to be developed is the ability to relate what is read to
one’s own life experiences”.
Sekiranya teknik ini dilakukan,
pelajar akan memberi tindak balas yang baik dan akan menjawab soalan yang
diajukan oleh guru. Pelajar juga akan lebih mudah untuk memahami tentang
tugasan yang perlu mereka lakukan dan boleh berfikir secara kritikal semasa
guru bertanyakan soalan atau pendapat mereka.
KELEBIHAN
PENGAJARAN EKSPLISIT
1) Menarik
Minat Pelajar
Seperti yang telah diketahui,dalam pengajaran secara
eksplisit ini, guru perlu memberikan pengajaran secara jelas. Oleh hal yang
demikian, guru sering menggunakan alat bantu mengajar seperti OHP,pita video,
radio kaset, televisyen, grafik atau rajah dan lain-lain lagi. Alat-alat yang
digunakan ini akan menarik minat pelajar dan membuatkan pelajar dapat berfikir
secara kritikal.Sebagai contoh, sekiranya guru boleh menayangkan rancangan
national geografi, pelajar akan tidak akan bosan dan tidak hanya duduk di kerusi
masing-masing. Pelajar juga boleh menonton secara berkumpulan dan pada masa
yang sama akan timbul pelbagai persoalan daripada yang telah mereka lihat. Hal
ini akan menyebabkan pelajar akan cuba berfikir secarakritikal untuk mencari
jawapan tentang persoalan yang mereka ajukan pada diri merekasendiri.
2) Membaca
Secara Aktif
Melalui pengajaran secara eksplisit,pelajar dapat
menjadi seorang pembaca yang aktif.Membaca merupakan kaedah yang digunakan oleh
manusia untuk mencari maklumat atau fakta-fakta tentang sesuatu perkara, namun
tidak bermakna semua maklumat yang diberikan harus diterima bulat-bulat. Seseorang
pembaca yang aktif akan berfikir apa yang ingin disampaikan oleh penulis dan
bertanya pada diri sendiri tentang persoalan yang timbul daripada bahan yang
dibaca. Pembaca juga akan menggunakan pemikiran kritikal untuk mendapatkan
jawapannya.
Menurut Kamarudin Hj Husin
(1993:131), “membaca adalah satu kaedah untuk mendapatkan fakta dan idea
daripada penulis. Ini tidak bermakna kita menerima segala apa yang dipaparkan
oleh penulis tanpa berfikir. Dengan itu, pembaca perlu memikirkan mesej yang ingin
disampaikan oleh penulis.
KEKURANGAN
PENGAJARAN EKSPLISIT
1) Guru
Perlu Mempunyai Kemahiran Yang Berkesan
Antara kekurangan dalam pengajaran eksplisit ialah
guru perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menyampai dan menjalankan
teknik eksplisit secara berkesan supaya matlamat pemahaman bacaan dan berfikir
secara kritikal tercapai. Sekiranya guru tidak menggunakan teknik ini dengan betul semasa mengajar,pelajar tidak dapat
memahami isi pengajaran yang disampaikan oleh guru. Selain itu juga guru perlu berkomunikasi
dengan pelajar,komunikasi dua hala penting supaya pelajar tidak hanya memendamkan
perkara yang tidak difahami.
