PENGENALAN

Tindak balas terhadap bahan pembacaan adalah bertujuan untuk menyediakan lebih banyak peluang kepada para pelajar untuk menulis, termasuk penulisan dalam tindak balas kepada perkara yang dibaca oleh mereka dan juga berinteraksi dengan satu sama lain mengenai penulisan mereka sendiri. Dalam hal ini pelajar bukan sahaja digalakkan untuk menjana idea tetapi mereka juga diberikan maklum balas mengenai kualiti pemikiran mereka. Seterusnya ia dapat membantu meningkatkan keupayaan pelajar berfikir secara kritis dan kreatif dan penglibatan mereka sebagai ahli komuniti dengan suara. Terdapat lima strategi untuk membantu pelajar bertindak balas terhadap bahan bacaan. Antara tindak balas terhadap bacaan tersebut adalah inpres cerita.



INPRES CERITA

Inpres cerita merupakan satu konsep baharu yang telah dibangunkan atau dipelopori oleh sarjana Barat iaitu McGinley dan Denner (1987). Inpres cerita merupakan satu konsep utama dari cerita untuk membangunkan cerita sendiri atau gambaran bagaimana konsep-konsep utama yang patut berada bersama-sama dalam sesebuah penulisan. Inpres cerita ini sebenarnya adalah bertujuan untuk membantu pelajar menyedari bahawa membaca melibatkan pemikiran idea secara aktif (McGinley dan Denner, 1987). Pemikiran idea secara aktif di sini bermaksud pembaca berusaha menggunakan pemikiran dan minda mereka untuk menggarap atau menterjemahkan idea baharu yang mungkin boleh dihasilkan sebelum, semasa dan selepas seseorang itu melakukan pembacaan. Menurut McGinley (1987), pendekatan inpres cerita ini sesuai dan boleh digunakan kepada pelajar pada semua peringkat umur.



MENGAPA PERLU DILAKSANAKAN DALAM P&P

Inpres cerita ini diperkenalkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah bertujuan untuk memudahkan pemahaman pelajar. Untuk memahami sesuatu perkara, pembaca mesti menggunakan petunjuk yang dibekalkan oleh penulis. Hal ini penting untuk mengaktifkan struktur pengetahuan yang sesuai terlebih dahulu, dan ia biasanya dipanggil skema. Apabila aktif, skema boleh berkhidmat sebagai asas untuk membuat ramalan. Pembaca mahir kemudiannya akan menguji atau membuat ramalan berasaskan skema yang sebelumnya dengan menilai diri mereka untuk kebaikan dengan maklumat berikutnya atau petunjuk yang dibekalkan oleh penulis.

Dalam pada itu, inpres cerita ini juga boleh digunakan oleh para pelajar untuk memikirkan sebarang persoalan mereka sendiri sebelum melakukan pembacaan atau sebagai bantuan untuk pelajar membangunkan sebuah laporan, serta membuat nota. Inpres cerita juga secara tidak langsung membantu untuk membangunkan dan mengukuhkan kemahiran yang dikuasai oleh pelajar seperti kemahiran berfikir, menjana idea secara kritis, kreatif dan berturutan.

Terdapat dua cara atau teknik penting daripada aktiviti pemikiran bacaan yang diarahkan, iaitu:
1) Petunjuk secara sistematik daripada struktur tingkat atas cerita.
2) Dengan inpres cerita pelajar membangunkan cerita berdasarkan   petunjuk yang mereka berikan.



LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN INPRES CERITA

Inpres cerita merupakan konsep utama dalam bentuk perkataan, petunjuk dan frasa untuk bersama-sama dimuatkan ke dalam tanggapan atau draf cerita yang dibuat oleh pelajar.  Antara langkah memperkenalkan inpres cerita adalah dengan memberi pengenalan umum kepada para pelajar tentang inpres cerita. Seterusnya, pelajar boleh terus ke senarai konsep utama dengan guru memberikan arahan seperti “berikut adalah beberapa petunjuk tentang kisah yang kita akan baca. Kita akan menggunakan petunjuk untuk menulis versi cerita kita sendiri . Selepas itu, kita akan membaca cerita bersama-sama untuk melihat jika penulis mempunyai idea yang sama seperti kita.”

Selepas pelajar membaca melalui senarai petunjuk, mereka digalakkan untuk berbincang bagaimana idea-idea yang mungkin menyambung cerita tersebut. Guru akan mencatat kemungkinan pada papan hitam. Dengan menggunakan idea-idea sumbang saran, kelas cerita dibangunkan. Pelajar-pelajar akan membaca cerita sebenar penulis dan membincangkan bagaimana cerita mereka dibandingkan dengan cerita tersebut. Mc Ginley dan Denner menegaskan bahawa perlawanan dengan cerita pengarang tidak penting. Sebaliknya, apa yang penting ialah untuk membandingkan bagaimana petunjuk telah diperhatikan bersama-sama dengan yang sama atau berbeza. Sama ada seseorang itu berada dalam kumpulan kecil atau sebagai individu, pelajar perlu membangunkan cerita mereka sendiri berdasarkan petunjuk dari cerita lain.


Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer